Поради батькам
Чи бажаєте ви, щоб ваша дитина ходила до школу
із задоволенням?
1. Не кажіть погано про школу та не критикуйте вчителів у присутності
дітей.
2. Не поспішайте звинувачувати вчителя у відсутності підходу, не забувайте
замислюватися над своєю лінією поведінки.
3. Згадайте, скільки разів ви спостерігали за роботою дитини. Чи були
випадки, коли ви помітили неправильні прийоми роботи і показали їй правильні?
4. У випадку конфліктної ситуації намагайтеся усунути її, не обговорюючи
всі подробиці з дитиною.
5. Слідкуйте за тим, щоб ваша дитина вчасно лягала спати. Дитина, яка
недоспала, являє собою на уроці сумне видовище.
6. Дитина повинна бачити, що ви цікавитесь її завданням, книжками, які вона
приносить зі школи.
7. Читайте, дитина повинна бачити, що ви не лише дивитеся телевізор.
8. Навчайте дитину виражати свої думки письмово, обмінюйтеся з нею
записками, напишіть разом листа. Якщо дитина розповіла вам про щось цікаве, що
з нею трапилося, запропонуйте їй написати оповідання.
9. Беріть участь у житті класу та школи. Дитині приємно, якщо школа буде
частиною вашого життя.
10.У школі ваша дитина може зіткнутися з дуже критичним ставленням до себе.
Допоможіть їй не втратити віру в себе.
Розкажіть
дитині, як правильно братися до виконання уроків.
1. Сідай за уроки завжди у той самий час.
2. Провітри кімнату за 10 хвилин до початку занять,
3. Виключи радіо та телевізор, у кімнаті, де ти займаєшся, повинна бути тиша.
4. Зітри зі столу пил.
5. Перевір, чи на своєму місці стоїть настільна лампа (у лівому дальньому куті для правшів, а у правому — для лівшів).
6. Уточни розклад уроків на завтра, перевір, чи всі завдання записані у щоденнику.
7. Приготуй необхідне письмове приладдя.
8. Прибери зі столу все зайве.
9. Надійшов час розпочати роботу. Сідай зручно, відкрий підручник.
Організація дозвілля молодших школярів
Пам'ятка для батьків
1. Частіше нагадуйте, що не можна витрачати час даремно, проводити його безцільно.
2. Заохочуйте доцільний, розумний вибір дитям заняття, ігри.
3. Стежте за тим, щоб дитя досягало намічене:
- з'ясуєте, що саме він збирається робити (що намалювати, яку споруду виконати, з ким і в що пограти);
- уточніть, як він буде це робити, нехай розповість про етапи гри (роботи), поправте його, порадьте;
- прослідите, щоб до початку роботи (гри) дитя все приготувало і правильно розставило;
- якщо малюк кидає роботу, не закінчивши її, намагається перемкнутися на інший вид діяльності, треба спонукати його до завершення роботи (гри), можна надати допомогу;
- коли дитина закінчить роботу (гру), поцікавтеся, чи все у неї вийшло так, як вона задумала. Запропонуйте виправити недоліки.
4. Заохочуйте захопленість дитяти якимсь заняттям (ручною працею, малюванням, музикою). Можна порадитися з фахівцем в цій області і віддати дитину в художню, музичну школу, гурток.
5. Якщо малюк збирається на прогулянку, поцікавтеся, як він проводитиме час, що хоче узяти з собою. Схвалюйте цікаві думки.
6. Якщо дитя прийшло з прогулянки, запитайте, як він провів час, чим займався, з ким грав. Дайте свою оцінку.
7. Якщо ви приходите з роботи увечері, обов'язково поцікавтеся, як ваше дитя провело свій день. Відносьтеся уважно до його виробів, малюнків; якщо дитя зайняте грою, читанням, поговоріть з ним про те, що йому сподобалося більше, що запам'яталося.
8. Перевірте, як дитя впоралося з домашнім завданням. Дайте оцінку.
9. Не дозволяйте дитяті довго сидіти перед телевізором, слухати магнітофон. Прагніть перемкнути його увагу на корисніші види діяльності.
10. Не слід викидати дитячі роботи. Використовуйте їх так, щоб дітям було приємно.
Як мотивувати дитину до навчання
Як мотивувати дитину до навчання
Дізнайтеся, чому стимулювання нагородами не працює і що вибрати натомість.
Вибираємо мотивацію — внутрішню і зовнішню
Про внутрішню мотивацію ми рідко замислюємося. Це наші щирі бажання і, щоб пояснити свій стан, достатньо одного слова — «хочеться». Діти із задоволенням слухають музику улюбленої групи, майструють щось своїми руками або читають пригодницькі романи, тому що їм подобається це робити.
Зовнішня мотивація буває різною — від кишенькових грошей до оцінок у школі. Вона зводиться до фрази: «Зроби ось так — і отримаєш ось це».
Психолог Альфі Кон у книзі «Покарання нагородою» застерігає не тільки батьків, але й вчителів від різних заохочень. Одні батьки обіцяють відвести дитину в зоопарк за гарне навчання, інші купують гаджети або навіть платять гроші. Проблема в тому, що це не працює: школяр вчиться так само погано, а на додачу ще й ображається, що не отримав те, що йому обіцяли!
Вчителі намагаються мотивувати різними способами, які є більш шляхетними: вводять різні звання (кращий учень місяця), дають полегшення хорошим учням. Найчастіше буває так: кращим учнем місяця стає одна і та ж дитина, а полегшення отримує вузьке коло школярів, склад якого ніколи не змінюється. Решта просто відчувають себе невдахами.
Чому не працює зовнішня мотивація
Коли ми говоримо: «Зроби ось так — і отримаєш ось це», дитина спочатку сприймає обіцянку з ентузіазмом. Разом з цим у неї спрацьовує і інстинкт самозбереження.
Дитина починає шукати не творчий спосіб вирішення проблеми, а найнадійніший і найкоротший.
Вона запитує себе: «Навіщо ризикувати і здавати контрольну самому? Краще списати у відмінниці, так надійніше». Виходить, що відбувається підміна цілей: навчання не заради знань, а навчання заради отримання нагороди.
Зовнішня мотивація може відмінно працювати, але тільки разом з внутрішньою. Сама по собі вона не рухає вперед, а змушує «відбувати номер», скоріше отримати те, що хочеться, проклинаючи те, що робиш заради цього.
Що впливає на інтерес до навчання?
Кон виділяє три фактори, які впливають на мотивацію:
1. Маленькі діти готові вчитися і нічого за це не вимагають. У них сильно розвинена внутрішня мотивація: вони вчаться просто тому, що їм це цікаво.
2. Ефективно вчаться ті діти, які зберегли внутрішню мотивацію. А решту вважають неспроможними, але це не так. Деякі школярі отримують суцільні двійки, але при цьому виявляють себе в інших областях. Наприклад, знають напам’ять десятки пісень улюбленого виконавця (а на алгебрі не можуть пригадати таблицю множення). Або поглинуті читанням фантастики, а в бік класичної літератури навіть не поглянуть. Їм просто цікаво. В цьому і полягає суть внутрішньої мотивації.
3. Заохочення руйнують внутрішню мотивацію. Психологи Керол Еймс і Керол Двек з’ясували, що якщо батьки або вчителі роблять акцент на якомусь заохочення, то інтерес у дітей незмінно знижується.
З чого почати
Повернути мотивацію до навчання — процес довгий і успіх в основному залежить від батьків. Дорослим насамперед треба замислитися над змістом, співпрацею і свободою вибору.
1. Зміст. Коли дитина не виконує нашу вимогу, ми шукаємо способи впливати на її поведінку. Почніть з іншого: задумайтеся, наскільки розумна ваша вимога. Напевно, не станеться нічого страшного, якщо з фізики дитина буде отримувати не тільки четвірки і п’ятірки. І прохання «не шуміти» діти ігнорують не тому, що вони неслухняні, а з-за психологічних особливостей свого віку.
2. Співробітництво. На жаль, багатьом батькам це слово не знайоме в контексті спілкування з дитиною. Але чим старше діти, тим частіше ви повинні залучати їх до співпраці. Обговорювати, пояснювати, разом будувати плани. Спробуйте поговорити з дитиною як з дорослою людиною. Не треба сприймати в ножі бажання 15-річного хлопчика стати космонавтом. Спокійно поясніть, чому ви вважаєте це малореальним. Можливо, у ваших словах син знайде внутрішню мотивацію для зростання.
3. Свобода вибору. Дитина повинна відчувати себе частиною процесу, тоді вона буде відповідальніше підходити до вирішення проблем. Коли вона погано себе веде, запитайте її про причини. Ви можете заперечити, що і так знаєте, в чому справа, але все ж спробуйте. Можливо, відповідь вас здивує!
Шукаємо внутрішню мотивацію
Внутрішній стан дитини коригувати непросто, але все ж робота в цьому напрямку може принести плоди.
1. Навчіться приймати свою дитину. Наприклад, вам може не подобатися новий імідж дочки, але ви повинні його прийняти. Іншими словами, мова йде не про потурання, а про розуміння.
2. Поговоріть по душах. Якщо ви зі своєю дитиною досить близькі, для початку просто поговоріть. Спитаєте, що їй цікаво і які проблеми виникають у навчанні. Разом знайдіть вихід із ситуації.
3. Допоможіть дитині визначитися зі справою життя. Найчастіше внутрішньої мотивації не має, оскільки дитина не розуміє, навіщо їй взагалі потрібні ці формули, нескінченні правила та теореми. Важливо визначитися, чим хоче займатися дитина після школи. Зрозуміти це допоможуть і довгі розмови з батьками, і консультації з профорієнтації, і книги для підлітків.
4. Побудуйте навчальний процес на захопленнях дитини. У навчанні потрібно постаратися поєднати щирі інтереси дитини (внутрішню мотивацію) з шкільними предметами. Цей процес індивідуальний і вимагає великої уваги з боку батьків. Наприклад, вивчати англійську можна за допомогою улюбленого кіно (існують навіть цілі програми, присвячені культовим фільмам). А підлітка, який обожнює комп’ютерні ігри, напевно, захопить програмування і науки, які пов’язані з ним.
Витягнути з дитини цю внутрішню мотивацію — ось завдання із завдань. Але для чуйних, тих, що думають, щиро зацікавлених батьків це не має стати проблемою.
Вибираємо мотивацію — внутрішню і зовнішню
Про внутрішню мотивацію ми рідко замислюємося. Це наші щирі бажання і, щоб пояснити свій стан, достатньо одного слова — «хочеться». Діти із задоволенням слухають музику улюбленої групи, майструють щось своїми руками або читають пригодницькі романи, тому що їм подобається це робити.
Зовнішня мотивація буває різною — від кишенькових грошей до оцінок у школі. Вона зводиться до фрази: «Зроби ось так — і отримаєш ось це».
Психолог Альфі Кон у книзі «Покарання нагородою» застерігає не тільки батьків, але й вчителів від різних заохочень. Одні батьки обіцяють відвести дитину в зоопарк за гарне навчання, інші купують гаджети або навіть платять гроші. Проблема в тому, що це не працює: школяр вчиться так само погано, а на додачу ще й ображається, що не отримав те, що йому обіцяли!
Вчителі намагаються мотивувати різними способами, які є більш шляхетними: вводять різні звання (кращий учень місяця), дають полегшення хорошим учням. Найчастіше буває так: кращим учнем місяця стає одна і та ж дитина, а полегшення отримує вузьке коло школярів, склад якого ніколи не змінюється. Решта просто відчувають себе невдахами.
Чому не працює зовнішня мотивація
Коли ми говоримо: «Зроби ось так — і отримаєш ось це», дитина спочатку сприймає обіцянку з ентузіазмом. Разом з цим у неї спрацьовує і інстинкт самозбереження.
Дитина починає шукати не творчий спосіб вирішення проблеми, а найнадійніший і найкоротший.
Вона запитує себе: «Навіщо ризикувати і здавати контрольну самому? Краще списати у відмінниці, так надійніше». Виходить, що відбувається підміна цілей: навчання не заради знань, а навчання заради отримання нагороди.
Зовнішня мотивація може відмінно працювати, але тільки разом з внутрішньою. Сама по собі вона не рухає вперед, а змушує «відбувати номер», скоріше отримати те, що хочеться, проклинаючи те, що робиш заради цього.
Що впливає на інтерес до навчання?
Кон виділяє три фактори, які впливають на мотивацію:
1. Маленькі діти готові вчитися і нічого за це не вимагають. У них сильно розвинена внутрішня мотивація: вони вчаться просто тому, що їм це цікаво.
2. Ефективно вчаться ті діти, які зберегли внутрішню мотивацію. А решту вважають неспроможними, але це не так. Деякі школярі отримують суцільні двійки, але при цьому виявляють себе в інших областях. Наприклад, знають напам’ять десятки пісень улюбленого виконавця (а на алгебрі не можуть пригадати таблицю множення). Або поглинуті читанням фантастики, а в бік класичної літератури навіть не поглянуть. Їм просто цікаво. В цьому і полягає суть внутрішньої мотивації.
3. Заохочення руйнують внутрішню мотивацію. Психологи Керол Еймс і Керол Двек з’ясували, що якщо батьки або вчителі роблять акцент на якомусь заохочення, то інтерес у дітей незмінно знижується.
З чого почати
Повернути мотивацію до навчання — процес довгий і успіх в основному залежить від батьків. Дорослим насамперед треба замислитися над змістом, співпрацею і свободою вибору.
1. Зміст. Коли дитина не виконує нашу вимогу, ми шукаємо способи впливати на її поведінку. Почніть з іншого: задумайтеся, наскільки розумна ваша вимога. Напевно, не станеться нічого страшного, якщо з фізики дитина буде отримувати не тільки четвірки і п’ятірки. І прохання «не шуміти» діти ігнорують не тому, що вони неслухняні, а з-за психологічних особливостей свого віку.
2. Співробітництво. На жаль, багатьом батькам це слово не знайоме в контексті спілкування з дитиною. Але чим старше діти, тим частіше ви повинні залучати їх до співпраці. Обговорювати, пояснювати, разом будувати плани. Спробуйте поговорити з дитиною як з дорослою людиною. Не треба сприймати в ножі бажання 15-річного хлопчика стати космонавтом. Спокійно поясніть, чому ви вважаєте це малореальним. Можливо, у ваших словах син знайде внутрішню мотивацію для зростання.
3. Свобода вибору. Дитина повинна відчувати себе частиною процесу, тоді вона буде відповідальніше підходити до вирішення проблем. Коли вона погано себе веде, запитайте її про причини. Ви можете заперечити, що і так знаєте, в чому справа, але все ж спробуйте. Можливо, відповідь вас здивує!
Шукаємо внутрішню мотивацію
Внутрішній стан дитини коригувати непросто, але все ж робота в цьому напрямку може принести плоди.
1. Навчіться приймати свою дитину. Наприклад, вам може не подобатися новий імідж дочки, але ви повинні його прийняти. Іншими словами, мова йде не про потурання, а про розуміння.
2. Поговоріть по душах. Якщо ви зі своєю дитиною досить близькі, для початку просто поговоріть. Спитаєте, що їй цікаво і які проблеми виникають у навчанні. Разом знайдіть вихід із ситуації.
3. Допоможіть дитині визначитися зі справою життя. Найчастіше внутрішньої мотивації не має, оскільки дитина не розуміє, навіщо їй взагалі потрібні ці формули, нескінченні правила та теореми. Важливо визначитися, чим хоче займатися дитина після школи. Зрозуміти це допоможуть і довгі розмови з батьками, і консультації з профорієнтації, і книги для підлітків.
4. Побудуйте навчальний процес на захопленнях дитини. У навчанні потрібно постаратися поєднати щирі інтереси дитини (внутрішню мотивацію) з шкільними предметами. Цей процес індивідуальний і вимагає великої уваги з боку батьків. Наприклад, вивчати англійську можна за допомогою улюбленого кіно (існують навіть цілі програми, присвячені культовим фільмам). А підлітка, який обожнює комп’ютерні ігри, напевно, захопить програмування і науки, які пов’язані з ним.
Витягнути з дитини цю внутрішню мотивацію — ось завдання із завдань. Але для чуйних, тих, що думають, щиро зацікавлених батьків це не має стати проблемою.
Комментариев нет:
Отправить комментарий